تغذیه کنکوری (عارف ربیعیان)

تغذیه کنکوری از دید عارف ربیعیان

سوال بیشتر دانش آموزان این است که تغذیه یک کنکوری چطور باید باشد؟ در ادامه به این سوال پاسخ جامع میدهیم.
اکثر داوطلبان در دوران کنکور در مورد مسائل تغذیه ای دچار شک و شبهه میشوند و دقیقا نمیدانند چه مواد غذایی مصرف کنند تا بازدهی خوب و حتی بهتر در دوران مطالعه ی خود داشته باشند.اگر شما هم جزء این دسته از داوطلبان هستید در این مقاله میخواهیم شک و شبهه هایی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد را از نظر علمی بررسی کنیم و آنهارا جل کنیم.

ابتدا افکاری هستند که از قدیم الایام در ذهن خانواده های ایرانی نقش بسته مثلا اینکه خوردن پنیر باعث کاهش یادگیری  و حتی خنگ شدن میشود.

خوردن پنیر به تنهایی در دوران کنکور ممنوع

خوردن پنیر به تنهایی در دوران کنکور باعث کاهش یادگیری شما میشود.باید بدانید در خون ما بین تمام الکترولیتهای موجود، نسبت های مشخصی وجود دارد که برای حفظ حالت هموستاز بدن، باید این نسبتها حفظ شود؛ که اگررشته ی تحصیلی شما تجربی باشد به خوبی با این مسائل و هموستاز بدن اشنایی دارید اما اگر میخواهید دلیل علمی این موضوع را بفهمید،به این مثال توجه کنید: نسبت کلسیم به فسفر در خون ما برابر عدد یک است. پنیر منبعی غنی از کلسیم و مقدار ناچیزی فسفر است. وقتی شما مقادیر بالایی از پنیر را به تنهایی بخورید، میزان  کلسیم ورودی به بدن افزایش می یابد اما چون میزان فسفر ورودی به بدن کمتر از کلسیم است ،نسبت کلسیم به فسفر بیشتر میشود و بالاتر از عدد یک میشود . چون در حالت عادی این نسبت باید در خون ثابت باشد  بدن باید فسفر را وارد خون کند تا نسبت کلسیم به فسفر  دوباره یک شودو همانطور که میدانید منبع ذخیره ی فسفر در بدنتان مغز است بنابراین در طی سال های متوالی اگر پنیر را به تنهایی استفاده کنید باعث کاهش یادگیری و قدرت حافظه میشودبه همین خاطر اگر میخواهید پنیر بخورید باید آن را حتما با گردو و سایر مغز های مقوی مصرف کنید چون آنها منبع غنی از فسفر هستند و میتوانند کمبود فسفر پنیر را جبران کنند.

استفاده از حداکثر قدرت پردازش مغز

اگر میخواهید از حداکثر قدرت ذهن خود استفاده کنید باید توجه داشته باشید که مواد غذایی و تغذیه ی شما در این امر بسیار موثر است و باید برای آن اهمیت ویژه ای قائل شوید.

صبحانه ی کامل

مهم ترین وعده ی غذایی شما یک صبحانه ی کامل است.به گقته مهندس عارف ربیعیان خوردن صبحانه نقش مهمی در تغذیه یک دانش آموز کنکوری دارد.
برای اینکه صبحانه ای غنی و کامل داشته باشید باید توجه کنید که باید صبحانه ی شما غنی از غلات،لبنیات،پروتئین،سبزیجات و میوه ها باشد.منابع عمومی غلات شامل انواع نان ، سریال های صبحانه (کورن فلکس ها) و عسل است. منابع عمومی لبنیات مورد استفاده صبحانه شامل شیرو پنیر است  که الآن میدانید که پنیر را باید با انواع مغز ها به خصوص گردو مصرف کنید. منابع عمومی پروتئین مورد استفاده در صبحانه شامل تخم مرغ، خوراک عدسی یا تخم مرغ و یا خوراک لوبیاست .اگر از صبحانه ی کاملی استفاده کنید ، کارآیی مغزتان تا دو برابر افزایش می یابد ، مصرف این صبحانه قند خون شما را تا دو ساعت بالا نگه می دارد و باعث می شود دچار افت قند خون نشوید و مغزتان به خوبی کار کند.

تغدیه کنکوری در جلسه ی آزمون

سر جلسه آزمون هم بهتر است از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند انواع بیسکوییت، شکلات، آبمیوه ها و همچنین انواع مغزها استفاده کنید تا دچار کاهش تمرکز سر جلسه امتحان نشوید.

نکته ی نهایی:

شما برای استفاده از موادغذایی مختلف حتما باید به شناخت کاملی از بدن خود رسیده باشید و بدانید چه چیزی باعث افزایش انرژی در بدن شما و چه چیزی باعث خواب آلودگی و کاهش کارایی مغز و تمرکز شما میشود و باید از مصرف آنها خودداری کنید.پس عادت های تغذیه ای و سیستم بدن خودرا بشناسید و مطابق آن برای تغذیه ی خود برنامه ریزی کنید. مثلا اگر با خوردن مواد سرد (ماست،دوغ و …)دچار خواب آلودگی میشوید ،باید از مصرف این مواد خودداری کنید. امیدواریم سوالات شما را در موضوع تغذیه کنکوری رفع کرده باشیم.

سایتهای مورد تایید موسسه کنکور آسان است

کنکور آسان است
اوج یادگیری
امیر مسعودی
عارف ربیعیان
استاد حسین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید

فهرست