تغذیه کنکوری ها در ماه مبارک رمضان

تغذیه کنکوری در ماه رمضان

تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کنکوری‌های روزه‌دار :
کنکوری‌های امسال در فاصله دو ماه مانده به ماراتن کنکور برای مطالعه در حین روزه‌داری برنامه‌ریزی کرده‌اند.
۱۸ ساله است و روزه بر او واجب؛ امسال کنکور هم دارد و تا کنکور دقیقا یک ماه فاصله است. استرس‌های روزهای نزدیک کنکور به جای خود؛ او حالا به این فکر می‌کند که در روزهای روزه‌داری چگونه برای درس خواندن برنامه‌ریزی کند که ضعف ناشی از گرسنگی نزدیک ۱۷ ساعته در برنامه‌ریزی‌های درسی‌اش خللی وارد نکند. فرصت بیدار شدن برای سحری را یک توفیق اجباری می‌داند زیرا پس از انجام واجبات معنوی می‌تواند مطالعه را از صبح زود آغاز کند.

شیرین یکی از کنکوری‌های امسال در رابطه با برنامه‌ریزی‌اش در ماه رمضان می‌گوید: اینکه در زمان سحر از خواب بیدار می‌شوم فرصت مناسبی است زیرا یک مجموعه تست کنکور سال‌های اخیر اخیر را می‌زنم و پس از آن کمی استراحت می‌کنم، سپس تست‌هایی که زده‌ام را بررسی و روی نقاط ضعف و قوتم بیشتر کار می‌کنم.

او می‌گوید: تا یک ساعت مانده به افطار برای مطالعه برنامه ریزی کرده‌ام و آنقدر درگیر مطالعه هستم که گرسنگی را متوجه نمی‌شوم ولی در یک ساعت پایانی درس نمی‌خوانم و استراحت می‌کنم زیرا انرژی لازم برای درس خواندن را ندارم.

اما کارشناسان بهداشت و آموزش در این باره می‌گویند کنکوری‌ها باید زمانی را برای مطالعه انتخاب کنند که هنوز انرژی دارند و در بالاترین سطح توانایی جسمی خود هستند یعنی ساعات نزدیک افطار را بگذارند برای استراحت.

به عقیده کارشناسان، کنکوری‌ها که این روزها روزه‌دار هم هستند باید افطار و شام خود را همزمان میل کرده و از خوردن غذاهای چرب در زمان افطار ممانعت کنند.

باید از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۳:۳۰ را به خواب اختصاص دهند تا کمبود خواب شب نداشته باشند و از ساعت ۵ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر به مطالعه بپردازند و بعد از آن چند ساعتی استراحت کنند تا هم کمبود خواب شب جبران شود و هم احساس گرسنگی‌شان کمتر شود.

در این روزها بزرگ‌‏ترین اشتباه را کسانی مرتکب می‏ شوند که با نگرانی از کاهش ساعات یا کیفیت مطالعه، فعالیت درسی خود را متوقف می‏‌کنند در حالی که توقف مطالعات، روند آماده‌سازی آن‌ها را مختل می‌کند ولی می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب به مطالعه در حین روزه‌داری پرداخت.

البته مسلم است که روزه‌داران آن هم با این ساعات طولانی روزه‌داری دچار افت قند خون یا کمبود انرژی می‌شوند ولی برای حل این مساله نیز می‌توانند تغذیه خود را کنترل کنند، بر اساس نظر کارشناسان، کنکوری‌ها باید حتما سحری را کامل میل کنند و برای خوردن سحری حتما وقت کافی اختصاص دهند.

بهتر است در وعده‌ سحر به جای استفاده از قندهای ساده نظیر حلوا، قند و شکر، شیرینی، مربا و عسل از قند‌های مرکب نظیر نان، برنج و ماکارانی استفاده کنند.

مصرف تخم مرغ پخته، به خصوص در وعده‌ افطار می‌تواند پروتئین‌های مورد نیاز برای واکنش‌های مغز را فراهم آورد.

درفاصله بین افطار تا سحر، حتما باید آب زیاد و سبزیجات و میوه بخورند تا سرحال باشند و بتوانند خوب درس بخوانند.

مصرف شیر ولرم چه در وعده‌ سحر و چه افطار بسیار مؤثر است.

وجود لبنیات در رژیم غذایی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلول‌های عصبی بسیار مفید بوده و سبب آرامش اعصاب در افراد کنکوری می‌شود.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌E نظیر آجیل و گردو نیز در اکسیژن‌رسانی به مغز و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب و در تمرکز و حافظه مؤثر است.

برای دانلود رایگان مبحث مثلثات مهندس امیر مسعودی ( کاملا رایگان) ۳ تست کنکور را در کوتاه ترین زمان حل کنید.
دانلود رایگان استوکیومتری شیمی کاملا رایگان ۵ ساعت تدریس و ۳ تست از کنکور
دانلود رایگان محاسبات سریع ریاضی کاملا رایگان افزایش سرعت تست زنی در دروس محاسباتی

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید

فهرست